2 online dagdelen en een offline lesdag
|
Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.
InteresselijstIn deze cursus leren de deelnemers hoe zij optimaal gebruik kunnen maken van het diagnostisch observatie-instrument Functional Emotional Assessment Scale (FEAS), zoals ontwikkeld door Greenspan en Wieder (DIR/Floortime).
Er wordt gewerkt aan de hand van enkele video-casussen van de docent en van cursisten uit de eigen praktijk. Aan de hand van deze (video-)casuïstiek worden de observatiegegevens van kinderen en ouders (met name van hun onderlinge interactie) geordend vanuit het DIR-model. Deelnemers leren eveneens deze diagnostische observaties te vertalen naar een behandelplan en de methode FloorPlay (FloorPlay is de Nederlandse bewerking van Floortime)
doelgroep:
Ervaren (GZ-)psychologen, orthopedagogen, psychotherapeuten, kinderpsychiaters, kinderartsen en jeugdartsen, werkzaam in bijvoorbeeld GGZ-instellingen en RIAGG's, medisch kinderdagverblijven (MKD), medisch kindertehuizen (MKT), kindertehuizen, de kinder- en jeugdpsychiatrie, Bureaus Jeugdzorg, kinderafdelingen van ziekenhuizen, consultatiebureaus voor jonge kinderen en privé-praktijken.
voorwaarde voor deelname
De cursisten hebben vooraf aan de cursus gevolgd:
- gedragswetenschappers: minimaal de Online module FloorPlay
- HBO-opgeleiden en basispsychologen:
- de basis-of verdiepende opleiding FloorPlay
of - opleiding Infant Mental Health consulent of Infant Mental Health specialist in Amsterdam.
doelstelling
Na het doorlopen van deze cursus zijn deelnemers in staat om observatiegegevens systematisch te ordenen, ze samen te vatten in termen van een diagnose of hypotheses voor nadere (proces)diagnostiek en dit vervolgens te vertalen naar een ontwikkelingsgericht behandelplan.
inhoud
- Uitleg DIR model
- Opbouw en werkwijze FEAS
- Afname FEAS
- Scoren en interpreteren FEAS
- Observatiegegevens communiceren naar ouders
- Vertaling naar een ontwikkelingsgericht behandelplan
- Inzet van FloorPlay na de FEAS
- Vervolgbehandeling na FEAS
werkwijze
Theoretische inleidingen worden afgewisseld met oefensituaties en video-analyses. De derde bijeenkomst neemt elke cursist een ingevulde FEAS mee en schrijft een behandelplan. Dit is tevens de eindtoets.
Een aantal cursisten neemt een FEAS-opname mee om tijdens de laatste bijeenkomst te scoren.
Bijna elke cursus uit ons aanbod is incompany aan te vragen.
meer weten