Effectief begeleiden, gesprekstechnieken en begeleidersvaardigheden

Een verdiepingscursus

driedaagse cursus
Startdata
-
1459.24.01
€ 785,00
Data en accreditaties

Nog enkele plaatsen beschikbaar

Data
Woensdag 06 november 2024 van 09:30 tot 16:30
Woensdag 13 november 2024 van 09:30 tot 16:30
Woensdag 27 november 2024 van 09:30 tot 16:30
Accreditaties
NIP K&J - Kinder- en Jeugdpsycholoog Toegekend  
extra literatuur 0.5 punten
herregistratie 18 punten
diagnostiek 18 punten
NVO SKJ - (Ortho)pedagoog Toegekend  
extra literatuur 0.5 punten
diagnostiek 18 punten
herregistratie 18 punten
Registerplein Toegekend  
herregistratie 25 punten
RINO amsterdam | Leidseplein 5 - | AMSTERDAM

Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.

Interesselijst

Welke technieken zet je als gedragswetenschapper in bij de begeleiding van ouders, leerkrachten en andere professionals met als doel hen te helpen de ontwikkeling van de cliënt of leerling te bevorderen of een duurzame attitudeverandering te bewerkstelligen? Hoe breng je je boodschap goed over en hoe laat je, tot slot, iemand reflecteren op het eigen handelen, juist als dit handelen onder druk ligt?

In deze verdiepingscursus leer je je begeleidings- en gespreksvaardigheden uitbreiden en de vertaalslag maken naar jouw praktijk.  

Doelgroep
Deze cursus staat open voor (ortho)pedagogen en (school)psychologen die eerder de cursus 'Effectief Leerkrachtgedrag Bewerkstelligen' van Mirella van Minderhout hebben afgerond. Aan de cursus nemen daarnaast cursisten van de BIG-opleiding voor Orthopedagoog-Generalist van RINO amsterdam deel. 

Doelstelling  
Na afloop van deze cursus: 

  • Weet je hoe je een coachende gespreksstijl effectief kunt inzetten. 
  • Kun je uitleggen welke functies weerstand heeft en hoe je weerstand kunt duiden. 
  • Kun je op verschillende manieren vragen stellen om een beschrijving te krijgen van gedrag en interacties van de gewenste situatie.
  • Kun je uitleggen hoe je wegblijft van overtuigen, overnemen, oplossen of adviseren en hoe je de ander eigen oplossingen kunt laten bedenken.
  • Weet je hoe de structuur is van een coachend gesprek en deze oefen je in rollenspel.  
  • Heb je geoefend met onbevooroordeeld luisteren en waarnemen.
  • Weet je wat je moet doen om in een gesprek ruimte te geven voor emotie en demonstreer je hoe je die emotie bespreekbaar maakt of kunt reguleren.
  • Kun je uitleggen welke eigen ‘rode knoppen’ geraakt worden bij gesprekken over ingewikkelde opvoedingssituaties, bij conflict en/of gevoelens van machteloosheid.
  • Is voor jou duidelijk geworden welke verbale en non-verbale vaardigheden bij jou goed ontwikkeld zijn om een planmatig, oplossingsgericht en veranderingsgericht gesprek te voeren. 
  • Kun je uitleggen welke vaardigheden voor jou nog een aandachtspunt of een valkuil zijn. 
  • Je begeleidersvaardigheden zijn vergroot en je kunt bewust keuzes maken in begeleidingstechnieken en gesprekstechnieken.  

Inhoud
Onderwerpen die aan bod komen: 

  • Coachingsvaardigheden 
  • Omgaan met weerstand of conflict 
  • Consulteren en werkbegeleiding geven 

Werkwijze 
Tijdens deze hands-on training oefen je met alle vaardigheden die lastige gespreks- of begeleidingssituaties van je vragen en waarin van jou verwacht wordt dat je verandering gaat aanbrengen. We werken met een trainingsacteur en verschillende oefenvormen.  

Toetsing 
De toetsing bestaat uit een reflectie op een video-opname van jezelf.  

Literatuur  

  • Groot coachingsmodellen boek - 50 modellen voor ontwikkeling van lichaam en geest; Meyer, H., Lindner-de Mul, A., e.a., 2011 Culemborg, VanDuuren management.
  • Artikelen via Bureau Mind