Psychologische diagnostiek Module C

Neuropsychologische diagnostiek en intelligentiediagnostiek

vierdaagse cursus
Startdata
-
1522.24.01
€ 1.050,00
Data en accreditaties
Data
Vrijdag 31 mei 2024 van 09:30 tot 16:30
Vrijdag 07 juni 2024 van 09:30 tot 16:30
Vrijdag 14 juni 2024 van 09:30 tot 16:30
Vrijdag 28 juni 2024 van 09:30 tot 16:30
Accreditaties
NVP - Kwaliteitsregister Psychotherapie Wordt aangevraagd  
FGzPt - Klinisch Psycholoog Wordt aangevraagd  
RINO amsterdam | Leidseplein 5 - | AMSTERDAM

Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.

Interesselijst

In deze cursus leer je als diagnosticus het beoordelen en uitvoeren van neuropsychologisch onderzoek en intelligentiediagnostiek. Deze 4-daagse cursus ligt op het niveau van het curriculum voor de opleiding tot GZ-psycholoog, en vormt met de cursussen Psychologische diagnostiek A en B één geheel: samen bestrijken ze het verantwoord doen van psychologisch onderzoek in de volle breedte. Alle cursussen kunnen onafhankelijk van elkaar worden gevolgd.

doelgroep

Psychologen, GZ-psychologen, klinisch psychologen  en psychiaters. 

inhoud

In deze cursus krijg je op de eerste dag niet alleen kennis aangereikt over de anatomie en werking van het brein, maar leer je vooral denken in cognitieve functies en relaties met stoornissen. In de middag zal vooral het begrip prestatievaliditeit centraal staan; je leert werken met verschillende tests en ook hoe om te gaan met validiteit bij een (neuro)psychologisch onderzoek. Intelligentie-diagnostiek staat centraal op de tweede dag. Naast recente ontwikkelingen als het gaat om het meten van intelligentie (het Cattell-Horn-Carroll model) komt de onderzoekspraktijk uitgebreid aan bod, onder andere het casusgestuurd werken met de WAIS-IV. Speciale aandacht is er voor  hoogbegaafdheid en mensen die beperkt begaafd zijn. Voor die laatste groep leer je breder kijken in termen van adaptief functioneren in het dagelijkse leven.

doelstelling

Na afloop van deze cursus:

  • Kun je aanvragen voor neuropsychologisch onderzoek en intelligentiediagnostiek beoordelen
  • Ben je bekend met de begrippen prestatie- en symptoomvaliditeit bij psychologisch onderzoek en weet u welke tests hierbij horen
  • Kun je basaal neuropsychologisch onderzoek uitvoeren op GZ-niveau
  • Heb je kennis van afname en interpretatie van een WAIS-IV
  • Weet je hoe je jezelf verder kunt bekwamen in intelligentiediagnostiek in brede zin

werkwijze

Interactieve PowerPointPresentatie; diverse oefeningen rondom afname van tests; beoordelen van testresultaten aan de hand van casuïstiek.

literatuur

Kessels, R. e.a. (red.) (2022) Klinische neuropsychologie. Boom, Amsterdam

Resing, W. (red.) (2021) Handboek intelligentietheorie en testgebruik, 2e editie. Pearson, Benelux

andere modules & korting

Als je je inschrijft voor meerdere modules ontvang je korting op de cursusprijs en hoe meer modules je volgt des te meer korting je ontvangt.

  • Volg je 2 modules in de serie dan krijg je 10% korting op de cursusprijs.
  • Als je alle drie de modules volgt krijg je 15% korting op de cursusprijs.

Module A: Integratieve klantgerichte persoonlijkheidsdiagnostiek van aanvraag tot en met teruggavegesprek

Hoe zit het met psychologische referentiekaders en de toepassing ervan bij persoonlijkheidsdiagnostiek? Hoe krijg je iemand gemotiveerd voor persoonlijkheidsonderzoek? Kun je diagnostiek en behandeling tegelijk uitvoeren? Hoe kun je optimaal gebruik maken van alle beschikbare informatie? Welke vragenlijsten kun je waarvoor gebruiken bij persoonlijkheidsonderzoek? Hoe schrijf ik het allemaal op, en hoe geef ik het terug aan iemand?

Module B: Cultuursensitief werken, indirecte methoden en differentiële en integratieve diagnostiek bij ASS en AD(H)D

Hoe kan ik cultuursensitief psychologisch onderzoek doen? Hoe kan ik ook van indirect testmateriaal gebruik maken bij persoonlijkheidsonderzoek? Waar moet je op letten als zowel gevraagd wordt naar de aanwezigheid van ASS of AD(H)D én de invloed van het persoonlijkheidsfunctioneren of van specifieke stoornissen?