Werken met het Ontwikkelingsprofiel (OP)

Persoonlijkheidsfunctioneren in één interview volledig in kaart brengen

driedaagse cursus
Startdata
-
1527.24.01
€ 895,00
Data en accreditaties
Data
Vrijdag 06 september 2024 van 09:30 tot 16:30
Vrijdag 20 september 2024 van 09:30 tot 16:30
Vrijdag 04 oktober 2024 van 09:30 tot 16:30

Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.

Interesselijst

Hoe kun je persoonlijkheidsonderzoek doen als vragenlijstonderzoek niet mogelijk of niet wenselijk is? Wat is een goede methode om het totale persoonlijkheidsfunctioneren in kaart te brengen? Wat kun je aan onderzoek doen als een langer lopende behandeling is vastgelopen? Hoe kun je gefundeerd tot een behandelindicatiestelling komen?

Het ontwikkelingsprofiel is een semi-gestructureerd interview voor het in kaart brengen van het persoonlijkheidsfunctioneren, zowel de adaptieve als de disadaptieve gebieden van functioneren. Het is voor het Nederlandse taalgebied ontworpen door wijlen Robert Abraham (1937-2015). Er liggen diverse analytische referentiekaders ten grondslag aan in totaal negen  ontwikkelingslijnen, die elk op tien niveaus zijn geoperationaliseerd tot constructen. Het geeft onder andere inzicht in iemand’s sociaal gedrag, diens relaties et anderen, normen en waarden, verlangens en behoeften, maar ook iemand’s zelfbeeld en copingvaardigheden worden kwantitatief in beeld gebracht. Het interview is breed opgezet, en voelt meer aan als een uitgebreide levensbeschrijving dan als een probleemgericht interview, waar disfunctioneren centraal staat.    

In deze training leert u het interview afnemen, scoren en ook hierover rapporteren, en daarnaast krijgt u veel verdieping aangereikt.    

Doelgroep

Deze training richt zich op psychologen (basis-, GZ- en Klinisch (neuro)-) en psychiaters. 

Inhoud

Op alle dagen zal intensief worden geoefend met het scoren van talloze uiteenlopende uitspraken, wat de belangrijkste aan te leren vaardigheid van dit interview vormt. Daarbij zullen steeds één of meerdere niveaus van functioneren worden uitgelicht. Naast disadaptief functioneren zal ook voor gezond functioneren worden geoefend.  Casusgestuurd zullen enkele personen meer in beeld worden gebracht inclusief de indicatiestelling die resulteerde uit hun profiel.   

Doelstelling

Na afloop van de training:

  • Kunnen deelnemers zelfstandig voor het opstellen van een OP een interview afnemen, scoren en hierover ook rapporteren
  • Kan een gemotiveerde keuze worden gemaakt voor het inzetten van de afname van het OP als instrument 
  • Hebben deelnemers verdiepende kennis opgedaan over in het OP opgenomen constructen, en over alle ontwikkelingslijnen en ontwikkelingsniveaus 
  • Kunnen zij vanuit het OP verbanden leggen met disfunctioneren, zoals  persoonlijkheidsstoornissen, maar ook correlaties met andere stoornissen 
  • Weten ze hoe afname van de bij het OP ontworpen vragenlijst (OPV) zich verhoudt tot afname van het interview
  • Kunnen ze vanuit een OP een onderbouwde indicatiestelling geven

NB Het Ontwikkelingsprofiel is een voorbeeld van een instrument waarbij na scholing supervisie en intervisie worden aangeraden

Werkwijze

Een interactieve PowerPoint-Presentatie dient plenair als omlijsting voor deze training. Er zal vooral worden geoefend met het scoren van uitspraken en interviewfragmenten, tijdens de training, maar ook daarbuiten. Een rollenspel zal worden ingezet voor de afname van dit interview.

Literatuur

  • Abraham, R.E. (2005) Het ontwikkelingsprofiel REGISTRATIEPROTOCOL, 3e geheel herziene druk.  Herdruk 2018 van de Stichting Ontwikkelingsprofiel
  • Dam  Van, Q. (2011) - Een impasse of uitweg? Inschatting van de psychosociale vermogens met het Ontwikkelingsprofiel, Tijdschrift voor Cliëntgerichte Psychotherapie, 46, 4, 307-319

Deel deze cursus:

Bijna elke cursus uit ons aanbod is incompany aan te vragen.
meer weten

Trefwoorden