psychopathologische taal begrijpen en toepassen vierdaagse cursus
|
Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.
InteresselijstVoor alle disciplines binnen de ggz is een gedegen en up-to-date kennis van psychopathologie een vereiste. Niet alle ggz-werkers hebben hier echter een uitgebreide opleiding in gevolgd. Bij anderen is de kennis wel aanwezig, maar dient deze opgefrist en geactualiseerd te worden. De huidige psychopathologische terminologie kan onwennig en ingewikkeld zijn. Deze basiscursus geeft een helder overzicht van de belangrijkste psychiatrische stoornissen uit de DSM-5. Aan het einde van de cursus zijn de deelnemers in staat de taal van de psychopathologie te begrijpen en toe te passen. In de cursus worden zowel relevante theorie en literatuur behandeld als praktisch gewerkt, door middel van interactieve casuïstiekbespreking, discussie en rollenspel. Hierdoor is de cursus direct toepasbaar in de dagelijkse praktijk.
Doelgroep
Hulpverleners, werkzaam in de ggz, die in hun opleiding geen (of weinig) theoretische kennis over psychopathologie hebben opgedaan of kennis hebben die niet up-to-date meer is. Er wordt gedacht aan: psychologen, maatschappelijk werkers, inrichtingswerkers, verpleegkundigen, vaktherapeuten, leidinggevenden in zorg, coaches, etc.
Deze cursus is door de NVRG geaccepteerd als voldoend aan de aanvullende vooropleidingseis voor de NVRG-opleiding tot systeemtherapeut.
Deze cursus is ook bij uitstek geschikt voor collega's die de master (ortho)pedagiek of Kinder- en Jeugdpsychologie hebben gedaan en hun kennis op gebied van psychopathologie bij volwassenen willen vergroten.
Doelstelling
Aan het einde van de cursus zijn de deelnemers in staat de taal van de psychopathologie te begrijpen en toe te passen.
Inhoud
- Methodiek van psychopathologisch onderzoek en diagnostiek
- Classificatie volgens de DSM-5
- Diverse psychiatrische stoornissen: stemmingsstoornissen, angststoornissen, somatoforme stoornissen, dissociatieve stoornissen, eetstoornissen, seksuele stoornissen, psychotische stoornissen, middelenafhankelijkheid en –misbruik, dubbel diagnose, ontwikkelingsstoornissen, persoonlijkheidsstoornissen
Werkwijze
Verschillende lesmethoden zullen worden afgewisseld: de theoriebesprekingen zullen een combinatie vormen van enerzijds informatieoverdracht door de docenten, anderzijds het uitwisselen van ervaringen van cursisten en het bespreken en bediscussiëren van de gelezen literatuur. Ook wordt videomateriaal gebruikt om klinische beelden te illustreren. Om actief met de stof bezig te zijn vinden interactieve casuïstiekbesprekingen, oefeningen en rollenspellen in kleine groepjes plaats.
Literatuur
Verplicht:
Ingmar Franken, Peter Muris, Damiaan Denys (redactie). Psychopathologie: Oorzaken, diagnostiek en behandeling. Editie DSM-5
9789058982773 | druk 2 | september 2015 Uitgeverij De Tijdstroom
Niet verplicht:
APA (2014). Beknopt overzicht van de criteria DSM-5. Amsterdam, Boom.
ISBN: 9789089532237 (paperback)
ISBN: 9789089532251 (bureau editie)
Toetsing
De toetsing van deze cursus zal bestaan uit het actief deelnemen aan de cursus en een schriftelijk tentamen aan het einde van de cursus.
Bijna elke cursus uit ons aanbod is incompany aan te vragen.
meer weten