Hoogbegaafdheid bij volwassenen in de ggz

Handvatten voor behandelaars in de GGZ

2-daagse cursus
Startdata
-
1545.25.01
€ 550,00
Data en accreditaties
Data
Maandag 29 september 2025 van 09:30 tot 16:30
Maandag 20 oktober 2025 van 09:30 tot 16:30
Accreditaties
NVP - Kwaliteitsregister Psychotherapie Toegekend  
herregistratie 11 punten
RINO amsterdam | Leidseplein 5 - | AMSTERDAM

Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.

Interesselijst

Introductie 
Niet alleen tijdens de kindertijd, maar ook tijdens het volwassen leven brengt hoogbegaafdheid zowel talenten als uitdagingen met zich mee. Hiermee worden zowel de hoogbegaafde als diens omgeving geconfronteerd. Aandacht voor hoogbegaafdheid bij volwassenen is binnen de ggz nog niet vanzelfsprekend. Vaak spelen er tussen professional en cliënt over en weer belemmeringen in de vorm van handelingsverlegenheid en kennishiaten. Naarmate deze belemmeringen overwonnen worden, komt dat de kwaliteit van het onderlinge contact en de effectiviteit van de behandeling ten goede. Deze cursus richt zich op het verminderen van deze belemmeringen door het vergroten van kennis, vaardigheden en intercollegiale samenwerking van behandelaars. 

Doelgroep 
(Basis)psychologen, gz-psychologen en klinisch psychologen, orthopedagogen, psychotherapeuten en POH-GGZ die volwassen cliënten behandelen.    

Doelstellingen

  • Je kunt hoogbegaafdheid bij cliënten beter herkennen (signaleren) en ter sprake brengen.
  • Je bent bekend met beeldvorming rondom hoogbegaafdheid en daaruit voortvloeiende interactiepatronen tussen hoogbegaafden en hun omgeving.
  • Je hebt kennis van belangrijke aandachtspunten ten aanzien van diagnostiek en indicatiestelling bij hoogbegaafde cliënten.
  • Je hebt handvatten voor de bejegening en behandeling van hoogbegaafde cliënten.
  • Je hebt kennis van de sociale kaart op gebied van hoogbegaafdheid.
  • Je kunt het belang van aandacht voor hoogbegaafdheid op een praktische manier vertalen naar de organisatie waar je werkt.

Inhoud 
Dag 1:  
De eerste lesdag staat in het teken van het verkennen van het concept hoogbegaafdheid in relatie tot hoge intelligentie. We gaan in op de belangrijkste definities, modellen en kenmerken van hoogbegaafdheid en op het werken met het Delphimodel Hoogbegaafdheid. Beeldvorming en vooroordelen rond hoogbegaafdheid komen aan de orde. Evenals belangrijke aspecten en items in het leven van hoogbegaafde volwassenen.

Dag 2:  
In de tweede lesdag komen nog meer aspecten en items in het leven van hoogbegaafde volwassenen aan de orde. Daarnaast gaan we in op (mis)diagnostiek, bejegening en behandeling van hoogbegaafde volwassenen. Ook de sociale kaart en het aankaarten van het onderwerp hoogbegaafdheid bij volwassenen binnen de eigen organisatie komt aan de orde. We sluiten af met casuïstiek.  

Werkwijze 
Theoretische overdracht, rollenspellen, huiswerkopdracht, discussie, eigen casuïstiek en onderlinge intervisie. 

Verplicht aan te schaffen literatuur 

  • Thiel, Maud van & Slief-Boom, Imanda (2020). Kracht en kwetsbaarheid. Over het leven van hoogbegaafde volwassenen. Ede: OYA Productions (215 pagina’s)
  • Webb, James (2012). Misdiagnosis and Dual Diagnosis of Gifted Children and Adults. Great Potential Press (Engelstalige versie) (54 pagina’s)

Aan te bevelen literatuur  

  • Falck, S. (2019). Extreme Intelligence: Development, Predicaments, Implications. Routledge. ISBN: 9781138613355. 
  • Webb, James (2013). Searching for Meaning. Great Potential Press.
  • Silverman, Linda (2005). Giftedness 101. NY, Springer.