Metacognitieve therapie bij pieker- en/of stemmingsklachten

met aandacht voor kind en jeugd

tweedaagse cursus
Startdata
-
1608.25.01
€ 525,00
Data en accreditaties
Data
Woensdag 01 oktober 2025 van 09:30 tot 16:30
Woensdag 15 oktober 2025 van 09:30 tot 16:30
Accreditaties
NIP K&J - Kinder- en Jeugdpsycholoog Aangevraagd  
NVO SKJ - (Ortho)pedagoog Aangevraagd  
VGCT - (Cognitief) gedragstherapeuten Aangevraagd  
RINO amsterdam | Leidseplein 5 - | AMSTERDAM

Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.

Interesselijst

In de behandeling van GAS wordt cognitieve gedragstherapie (CGT) vaak als de belangrijkste evidence-based therapie gezien. Echter, voor een groep cliënten blijkt deze aanpak onvoldoende effectief. Recent onderzoek toont aan dat Metacognitieve therapie (MCT) effectiever kan zijn, met een kleinere kans op terugval. Het positieve effect van MCT bij GAS heeft geleid tot de ontwikkeling van metacognitieve modellen voor andere stoornissen, zoals sociale angst, PTSS, OCD en depressie. Vooral de effectiviteit van MCT bij depressie wordt steeds vaker onderzocht, met veelbelovende resultaten. In deze tweedaagse cursus leer je hoe je metacognitieve therapie (MCT) effectief kunt inzetten bij kinderen en jongeren met pieker- en/of stemmingsklachten, zoals bij gegeneraliseerde angststoornis (GAS) en depressie.

Doelgroep

De cursus is geschikt voor hulpverleners die werkzaam zijn in de GGZ of jeugdzorg en kennis willen opdoen over metacognitieve therapie.

Doelstelling 

Tijdens deze cursus leer je de theoretische basis van MCT, het verschil met CGT, en hoe je MCT kunt toepassen in de praktijk. Je oefent met verschillende technieken en leert een casusconceptualisatie op te stellen voor cliënten met GAS of depressie. Na afloop van de cursus kunnen de deelnemers deze kennis direct toepassen bij het behandelen van jongeren met piekeren en stemmingsklachten.

Inhoud

De volgende onderwerpen komen in deze cursus aan bod:

  • Wat houdt metacognitieve therapie (MCT) in? 
  • Wat is het verschil tussen MCT en CGT? 
  • Hoe kan MCT worden toegepast bij GAS en depressie? 

  • Het terugvalpreventieplan bij MCT 

Werkwijze 

In de cursus wisselen theorie en interactieve werkvormen elkaar af.  De cursus wordt afgesloten met een casusconceptualisatie en een presentatie. 

Literatuur 

  • Luijer, T. D. P., & Francken, S. L. (2023). Metacognitieve therapie voor jongeren met een piekerstoornis. Bohn Stafleu van Loghum. (aantal pagina’s 119). Bijbehorend werkboek is niet verplicht, maar wel aanbevolen.