Integratieve klantgerichte psychologische diagnostiek van aanvraag tot en met teruggavegesprek vierdaagse
|
Is de cursus vol, reeds gestart of komt de geplande datum niet uit? Laat vrijblijvend weten dat je interesse hebt en krijg automatisch een bericht als de cursus (opnieuw) ingepland wordt.
InteresselijstIn deze cursus leer je, theoretisch onderbouwd, hoe je beschrijvend of structureel persoonlijkheidsonderzoek kunt doen. Extra aandacht wordt gegeven aan therapeutisch psychologisch onderzoek zoals dit is ontwikkeld door Stephen Finn. Ook vragenlijsten als bron van informatie worden uitgebreid behandeld, en daarnaast het rapporteren én teruggeven van alle bevindingen.
Deze 4-daagse cursus vormt met de cursussen Psychologische diagnostiek B en C één geheel: samen bestrijken ze het verantwoord doen van psychologisch onderzoek in de volle breedte. Alle cursussen kunnen onafhankelijk van elkaar worden gevolgd.
doelgroep
Psychologen, GZ-psychologen, klinisch psychologen en psychiaters.
inhoud
In deze cursus leer je op de eerste dag hoe uiteenlopende psychoanalytische theorievorming, te beginnen met Freud, de basis kan vormen voor structureel persoonlijkheidsonderzoek. Je leert langs de weg van de levensloop kijken naar iemand die zich met klachten presenteert. Op zes domeinen leer je hoe je zeven verschillende informatiebronnen kunt inzetten. Je leert werken zowel met klinisch als met testgericht onderzoek én je ‘auditieve klinische blik’ bij intakegesprekken aan te scherpen.
Op de tweede dag krijg je een introductie in een werkwijze die bekend staat als Therapeutisch Psychologisch Onderzoek (TPO). Je leert hoe je dit al vanaf het eerste contact kunt toepassen en je maakt kennis met inzetten van behandelgerichte interventies als onderdeel van een diagnostisch traject.
Op de derde dag staat het werken met vragenlijsten centraal en gaat het vooral over kunnen en/of willen invullen. Casusgestuurd leer je toetsend voorspellen en meer halen uit een aantal veelgebruikte persoonlijkheidsvragenlijsten.
Leesbaar, beknopt en verantwoord rapporteren over psychologisch onderzoek staat centraal in de ochtend van de vierde dag. ’s Middags zal het voeren van een teruggavegesprek worden behandeld, onder andere middels oefeningen.
doelstelling
Na afloop van deze cursus:
- Weet je hoe je een aanvraag voor persoonlijkheidsonderzoek in behandeling kunt nemen
- Weet je hoe je bij diverse onderscheiden ontwikkelingsfasen gericht tests en instrumenten kunt inzetten voor het verzamelen van informatie
- Kun je op een therapeutisch uitnodigende wijze mensen motiveren en meer betrokken maken bij een beoogd psychologisch onderzoek
- Heb je een actueel overzicht van persoonlijkheids- en copingvragenlijsten die kunnen worden ingezet
- Weet je hoe je een leesbaar en overzichtelijk rapport kunt schrijven over een psychologisch onderzoek
werkwijze
Interactieve PowerPointPresentatie; diverse oefeningen op alle cursusdagen, onder andere rondom therapeutisch psychologisch onderzoek, gebruik maken van een structureel interview, toetsend voorspellen van scores en het teruggeven van een PO.
andere modules & korting
Als je je inschrijft voor meerdere modules ontvang je korting op de cursusprijs. Hoe meer modules je volgt des te meer korting je ontvangt.
- Volg je 2 modules in de serie dan krijg je 10% korting op de cursusprijs van de tweede module.
- Als je alle drie de modules volgt krijg je 15% korting op de cursusprijs van de derde module.
Hoe kan ik cultuursensitief psychologisch onderzoek doen? Hoe kan ik ook van indirect testmateriaal gebruik maken bij persoonlijkheidsonderzoek? Waar moet je op letten als zowel gevraagd wordt naar de aanwezigheid van ASS of AD(H)D én de invloed van het persoonlijkheidsfunctioneren of van specifieke stoornissen?
Module C: Neuropsychologische diagnostiek en intelligentiediagnostiek
Wanneer doe je neuropsychologisch onderzoek? Wat kun je dan onderzoeken? Hoe ga je om met validiteit wat betreft klachtpresentatie en/of presteren op cognitieve taken? Waarom intelligentie-onderzoek doen? Wat is de meerwaarde hiervan? Hoe kun je geheugen en executieve functies onderzoeken, en hoe houden ze verband met disfunctioneren en stoornissen?
Bijna elke cursus uit ons aanbod is incompany aan te vragen.
meer weten