Hoogbegaafde volwassenen in zorg
Handvatten voor behandelaars in de GGZ
Introductie
De LV POH-GGZ acht het van belang dat er een Kwaliteitsregister voor POH's-GGZ is. Het Kwaliteitsregister borgt de kwaliteit van de nascholingen, het behoud van deskundigheid van de POH-GGZ en maakt dit transparant en toetsbaar. Hiervoor is het Reglement Kwaliteitsregister LV POH-GGZ opgesteld.
Per jaar dient een POH-GGZ gemiddeld 30 accreditatiepunten te behalen om na 5 jaar opnieuw te kunnen worden geregistreerd. Per 5 jaar geldt een puntenaantal van minimaal 150 punten in totaal.
De 30 accreditatiepunten bestaan uit tenminste 15 punten geaccrediteerde nascholing of opleiding voor POH-GGZ.
De andere 15 punten zijn voor intervisie/supervisie en eventueel voor andere beroepsgebonden activiteiten, zoals deelname aan een kwaliteitswerkgroep, werkconferentie of het organiseren van een netwerkbijeenkomst. Geaccrediteerde nascholingen van gelijkwaardige beroepsverenigingen kunnen ook onder deze punten opgenomen worden.
Bekijk de website van POH-GGZ >
Handvatten voor behandelaars in de GGZ
Introductie
interdisciplinaire benaderingen in onderwijs en zorg voor lhbtiq+ jongeren
In afgelopen jaren is er een toename van de zichtbaarheid van transgender en non-binaire personen in onze maatschappij. Op social media, in kranten en op tv komt het onderwerp meer en meer aan bod. Soms in genuanceerde vorm, maar minstens net zo vaak op polariserende wijze.
Neem kennis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten en neurobiologische verklaringsmechanismen rond de aanhoudende vermoeidheid, vaak op het niveau van uitputting, waarmee een groot aantal cliënten in zowel GGZ- als medische settings te kampen heeft.
Burn-out lijkt laatste decennia steeds vaker voor te komen. Veelal wordt de oorzaak in het individu gezocht: de persoon moet minder perfectionistisch zijn of assertiever. Maar het is steeds de werkomgeving waar de burn-out ontstaat.
In deze 4-daagse cursus wordt gestart met een 3-daagse basiscursus waar het fundament gelegd zal worden voor de oplossingsgerichte manier van denken en werken. Na de driedaagse basiscursus volgt een verdiepende dag waarbij gekozen kan worden uit verschillende onderwerpen.
psychopathologische taal begrijpen en toepassen
Voor alle disciplines binnen de GGZ is een gedegen en up-to-date kennis van psychopathologie een vereiste. Niet alle GGZ- werkers hebben hier echter een uitgebreide opleiding in gevolgd. Bij anderen is de kennis wel aanwezig, maar dient deze opgefrist en geactualiseerd te worden.
psychopathologische taal begrijpen en toepassen
Voor alle disciplines binnen de GGZ is een gedegen en up-to-date kennis van psychopathologie een vereiste. Niet alle GGZ- werkers hebben hier echter een uitgebreide opleiding in gevolgd. Bij anderen is de kennis wel aanwezig, maar dient deze opgefrist en geactualiseerd te worden.
Basismodule TA
Elke hulpverlener weet dat de therapeutische relatie het belangrijkste instrument is voor contact en verandering. Maar hoe doe je dat: werken met en in de therapeutische relatie?
bij milde tot matig ernstige psychische klachten
Geprotocolleerde behandelingen zijn effectief. Overheid en financiers eisen steeds meer transparantie en verwachten dat de toetsing van kwaliteit en resultaat in het behandelproces wordt geïntegreerd.
signaleren en begeleiden van chronisch psychiatrische patienten
Cliënten met een ernstig psychiatrische stoornis zijn kwetsbaar voor een recidief, bijvoorbeeld in de vorm van een psychose.
bij milde tot matig ernstige psychische klachten
Geprotocolleerde behandelingen zijn effectief. Overheid en financiers eisen steeds meer transparantie en verwachten dat de toetsing van kwaliteit en resultaat in het behandelproces wordt geïntegreerd.
Transdiagnostische aanpak om het vermogen tot zelfregulatie te ontwikkelen
Als professional in de zorg kun je regelmatig te maken krijgen met problemen van mensen waarbij naast de lichamelijke of psychische klachten een disfunctionele stressreactie speelt.
Transdiagnostische aanpak om het vermogen tot zelfregulatie te ontwikkelen
Als professional in de zorg kun je regelmatig te maken krijgen met problemen van mensen waarbij naast de lichamelijke of psychische klachten een disfunctionele stressreactie speelt.
Diagnostiek en behandeling bij encopresis en enuresis
een integratief behandelmodel
voor POH GGZ, huisartsen en hulpverleners in wijkteams
wat zit er nu eigenlijk tussen de oren?
Cliënten met aanhoudende lichamelijke klachten (ALK) stuiten op veel onbegrip uit hun omgeving. Artsen, psychologen en andere behandelaars maken deel uit van die omgeving; ze zitten vaak met hun handen in het haar bij deze omvangrijke cliëntencategorie.
kinderen en ouderschap na scheiding
kennis, diagnostiek en behandeling
kennis, diagnostiek en behandeling tweedaagse cursus
voor POH-GGZ
voor POH GGZ, huisartsen en hulpverleners in wijkteams
Eendaagse cursus, openingsmodule. Patiënten met zwakbegaafdheid
classificatie en interactie
onderscheid en interventies
Contextuele diagnostiek en persoonsgerichte behandeling
bespreken en behandelen
Eendaagse basiscursus voor professionals in de VG-zorg
Termen uit de GGZ roepen bij veel medewerkers in de verstandelijk gehandicaptenzorg koudwatervrees op. Toch is het niet alleen nuttig maar ook nodig wanneer de medewerkers een zekere basiskennis over psychiatrie bezitten.
signalering en eenvoudige interventies
Iedereen krijgt in zijn of haar praktijk te maken met problematisch middelengebruik of verslaving. Vanwege een nog steeds heersend stigma en gevoelens van schaamte rond dit onderwerp is de kans groot dat dit niet direct vanuit de cliënt gerapporteerd wordt.
risicotaxatie en rapportage
binnen de behandeling van patiënten met een psychische stoornis en een laag IQ
voorlichting en advies over seksuele gezondheid driedaagse cursus