Diagnostiek geeft inzicht in de oorsprong en het verloop van klachten. Het is belangrijk om te kijken wat voor impact de klachten hebben op het leven en welzijn van de patiënt. Diagnostiek gaat verder dan alleen kijken naar symptomen en richt zich op de mens als geheel, inclusief diens context en mogelijkheden. Deze benadering vereist een op maat gemaakte aanpak voor elke patiënt, waarbij samenwerking tussen de patiënt, diens naasten en de professional centraal staat.
De ggz-professional voert de screening uit, waarbij de patiënt als mede-onderzoeker wordt betrokken. Dit bevordert de eigen regie van de patiënt en versterkt de samenwerking in het diagnostisch proces. De diagnose die uit het diagnostisch onderzoek volgt, is een hypothese. Het is belangrijk dat deze regelmatig wordt geëvalueerd en indien nodig aangepast.
De zorgstandaard, die is opgesteld door vertegenwoordigers uit diverse sectoren van de ggz, beschrijft de criteria waaraan goede diagnostiek volgens de patiënt, diens naasten en de professional moet voldoen. In tegenstelling tot beroepsspecifieke richtlijnen biedt deze standaard een brede beschrijving van wat goede diagnostiek inhoudt, zonder zich te beperken tot een specifieke benadering zoals psychodiagnostiek of psychiatrisch onderzoek.
Het uiteindelijke doel van diagnostiek is het ontrafelen en begrijpen van de klachten en problemen van de patiënt. Het leidt tot een hypothese over de aard, het ontstaan en het verloop van deze klachten, inclusief hun impact op het functioneren en welbevinden. Diagnostiek is niet een doel op zich, maar vormt een basis voor indicatie van vervolgstappen, advies, of behandeling.
RINO amsterdam biedt een uitgebreide reeks cursussen aan die speciaal zijn ontworpen voor professionals die hun expertise op het gebied van diagnostiek willen versterken.
Psychologische diagnostiek Module A
Integratieve klantgerichte persoonlijkheidsdiagnostiek van aanvraag tot en met teruggavegesprek
In deze cursus leer je, theoretisch onderbouwd, hoe je beschrijvend of structureel persoonlijkheidsonderzoek kunt doen. Extra aandacht wordt gegeven aan therapeutisch psychologisch onderzoek zoals dit is ontwikkeld door Stephen Finn.
Psychologische diagnostiek Module B
Cultuursensitief werken, indirecte methoden en differentiële/integratieve diagnostiek bij ASS & ADHD
In deze cursus leer je cultuursensitief werken bij psychologisch onderzoek. Deze 4-daagse cursus vormt met de cursussen Psychologische diagnostiek A en B één geheel: samen bestrijken ze het verantwoord doen van psychologisch onderzoek in de volle breedte.
Psychologische diagnostiek Module C
Neuropsychologische diagnostiek en intelligentiediagnostiek
In deze cursus leer je als diagnosticus het beoordelen en uitvoeren van neuropsychologisch onderzoek en intelligentiediagnostiek.
Werken met de MMPI-2-RF/-3 en de NKPV
Eendaagse training voor profielinterpretatie
In één dag leer je casusgestuurd werken met zowel de NKPV als de MMPI-2-RF. Beide vragenlijsten bieden de mogelijkheid om hypothesen te vormen over de persoonlijkheidsstructuur.
Autonomie-versterkend werken
sleutelkenmerk van goede behandel- en samenwerkingsrelaties van de OG'er en GZ-psycholoog
Autonomieproblemen zijn geassocieerd met een veelheid aan typen psychische stoornissen, verstoorde relaties, en andere vormen van (on)welbevinden en stress.
Werken met het Ontwikkelingsprofiel (OP)
Persoonlijkheidsfunctioneren in één interview volledig in kaart brengen
Hoe kun je persoonlijkheidsonderzoek doen als vragenlijstonderzoek niet mogelijk of niet wenselijk is? Wat is een goede methode om het totale persoonlijkheidsfunctioneren in kaart te brengen? Wat kun je aan onderzoek doen als een langer lopende behandeling is vastgelopen?
Integratieve persoonlijkheidsdiagnostiek
Een praktijkcursus
Basiscursus Laag IQ in de GGZ: herkenning, communicatie, diagnostiek en behandeling
Eendaagse cursus, openingsmodule. Patiënten met zwakbegaafdheid
Slaap en slaapstoornissen: kennis, diagnostiek en behandeling
kennis, diagnostiek en behandeling tweedaagse cursus
Classificatie van persoonlijkheidsstoornissen bij migranten en etnische minderheden
8 stappen om de diagnostische validiteit te vergroten
Met toenemende globalisering en migratiestromen krijg je als diagnosticus steeds meer te maken met complexe persoonlijkheidsdiagnostiek bij migranten en etnische minderheden.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie BLENDED
100-uurs basiscursus VGCt
In deze basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (CGT) maak je kennis met de fundamentele kennis en vaardigheden met betrekking tot de toepassing van gedragstherapeutische theorie, functionele analyse en behandelplannen.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie Ouderen BLENDED
In deze basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (CGT) maak je kennis met de fundamentele kennis en vaardigheden met betrekking tot de toepassing van gedragstherapeutische theorie, functionele analyse en behandelplannen.
Thematische Apperceptie Test TAT
als vragenlijsten alleen niet volstaan bij persoonlijkheidsonderzoek
Cursus suïcidepreventie
risicotaxatie en rapportage
Dementie - nieuwe inzichten
uit de neuropsychiatrie en -psychologie
Autismespectrumstoornissen (ASS) bij volwassenen
Contextuele diagnostiek en persoonsgerichte behandeling
Dialectische gedragstherapie (DGT)
met name binnen verslavingszorg en psychiatrie
Systeemtherapie: inleiding
Contextueel en multicultureel
Ben je gevallen voor de charmes van Systeemtherapie, maar weet je niet waar te beginnen?
Naast de reguliere cursussen diagnostiek biedt RINO amsterdam ook een aantal cursussen aan die zich specifiek richten op kinderen en jeugd.
Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie Kinderen & Jeugd BLENDED
100-urige basiscursus VGCt
In deze basiscursus Cognitieve Gedragstherapie (CGT) maak je kennis met de fundamentele kennis en vaardigheden met betrekking tot de toepassing van gedragstherapeutische theorie, functionele analyse en behandelplannen.
Diagnostiek bij een vermoeden van seksueel misbruik van kinderen
psychoseksuele screening
Depressie en suïcidaliteit bij adolescenten (12-20 jaar)
diagnostiek en behandeling
Sensorische informatieverwerking bij kinderen
achtergronden, diagnostiek en behandeling
Sensorische informatieverwerking speelt een essentiële rol in de sensomotorische en sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen. Als de sensorische informatieverwerking niet goed verloopt, kunnen uiteenlopende problemen ontstaan.
De CAPS-CA bij vermoeden van PTSS bij kinderen en adolescenten
training afname diagnostisch instrument
Trauma en PTSS hebben ernstige negatieve invloed op de ontwikkeling en het psychosociaal functioneren van kinderen en adolescenten. De signalering en indicatie van trauma gerelateerde klachten is dan ook van groot belang.